Thursday, March 28, 2013

Ada apa pada usia jika ia tidak mengingatkan kita kepada kematian

28 Mac. Apa yang special pasal tarikh ni? Aku try google tarikh ni. Tak nampak apa pun yang special. Takde plak Google ada buat doodle ke apa ke untuk mark anything special pasal tarikh ni. Indeed, it is not that special. Satu benda yang aku tahu pasal 28 Mac ni ialah birthday aku, and some other of my friends too. Dan hari ni ialah 28 Mac 2013. Selamat hari jadi untuk diri aku, and again, some of my friends too. Dan hari ni akan berlalu seperti berlalunya hari semalam, kelmarin dan hari-hari sebelumnya. Seperti mana aku pernah melalui 28 Mac 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 dan 2012. Tarikh ini akan berlalu seperti dulu. Selama aku hidup, tarikh ini telah berlalu selama 20 kali dan inshaAllah dalam masa kurang daripada 22 jam lagi, ia akan berlalu buat kali ke 21. Dan inshaAllah, jika dipanjangkan usia, aku akan melihat tarikh ini berlalu beberapa kali lagi dalam hidup aku.

Well, my point is aku dah melalui tarikh yang sama for 21 years. 21 years. Dah berapa banyak duit dah yang aku dah habiskan sampai hari ni. Dah berapa banyak cc oksigen dah aku gunakan untuk bernafas. Dah berapa banyak air dah aku teguk. Dah berapa banyak pakaian dah yang aku tukar ganti. Dah berapa banyak tempat dah aku pergi. Dah berapa banyak dah nikmat tuhan yang aku dapat sehinggalah aku mencapai usia ini.

Dan marilah kita melihat kata-kata nabi Allah, Sulaiman a.s sebagaimana direkod dalam alQuran
"Ini ialah limpah kurnia tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya"

Dan melihat nikmat Allah yang begitu banyak ni, aku terfikir. Berapa kali pulak aku bersyukur atas semua nikmat ni? Dah berapa banyak solat yang aku betul-betul kusyuk? Dah berapa banyak orang yang aku dakwah kepada Islam? Dah berapa banyak orang yang aku tarbiyyah? Apa usaha aku nak membalas nikmat Allah?


Lihat pula pada firman Allah
"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat tuhanmu yang hendak kamu dustakan?"

Moga usia yang bakal berlalu ini sehinggalah aku dipanggil bertemu Allah menjadi saham aku untuk masuk ke syurgaNya. Alhamdulillah. Allah telah menghadirkan beberapa insan dalam hidup aku yang mendoakan aku agar aku menjadi insan yang berguna untuk ummah. Juga mereka yang mengingatkan aku agar tidak berhenti daripada beramal. Jazakumullah khairan jazak aku ucapkan kepada semua. Moga Allah memberkati usia kita. Amin

No comments: