Wednesday, October 9, 2013

Kepelbagaian pada sikap

Alhamdulillah. Sesungguhnya Allah telah mengurniakan kita dengan berbagai nikmat dalam kehidupan. Dan, hari ni, particularly, aku rasa amat bersyukur dengan kemampuan melihat, meneliti, memerhati, mengkaji serta berfikir yang Allah swt telah kurniakan. It goes without saying yang aku sepatutnya sentiasa bersyukur dengan segala nikmat Allah. Tetapi, hari ni, hati aku digerakkan oleh Allah swt untuk berasa bersyukur kepada Allah akan nikmatNya yang satu ni.

Dalam kehidupan kita (aku), kita (aku) boleh jadi sesiapa sahaja. Pada satu masa, mungkin kita (aku) adalah sang rahib yang berasa hidup dan mati kita (aku) adalah untuk beribadat kepada Allah swt. Pada masa yang lain, kita (aku) juga adalah si pendosa yang seolah-olah tak pernah tahu akan syurga neraka. Pada satu masa, kita (aku) rasa sangat bersemangat dan inspired untuk melakukan segala-galanya di dunia ini dalam kesempitan masa yang kita (aku) ada. Pada masa yang lain, kita (aku) hanya mahu berbaring, berselimut di dalam kesejukan pagi seolah-olah kita (aku) punya semua masa di dunia. Pada satu masa, kita (aku) rasa kita (aku) pandai, kita (aku) tahu segala benda sebab kita (aku) score straight A masa SPM. Pada masa lain, kita (aku) rasa budak bodoh yang tak dapat diselamatkan lagi sebab dapat markah below average masa test.

Dan inilah dia perkara yang membuatkan aku berfikir hari ni. Kita mungkin seorang yang lain pada satu masa dan juga mungkin orang yang lain pada masa yang lain. So, macam mana kita nak define siapa diri kita yang sebenarnya? Adakah kita yang sebenar adalah kita yang bersikap sekian sekian tapi hakikatnya pada masa yang lain kita tidak mengamalkan sikap itu? Dan macam mana kita kata kita kenal siapa diri kita kalau kita tak dapat nak define benda sekecil ni?

Apa yang aku boleh katakan ialah kita kena acknowledge kepelbagaian yang ada dalam diri kita dan pada masa yang sama strive untuk jadi individu yang kita impikan. Jangan biarkan sikap kita pada satu-satu masa untuk menjadikan kita individu yang kekal pesimis pada masa hadapan yang belum pasti. Akui yang ada masanya kita bukanlah orang yang kita impikan tetapi akui juga yang kita dikurniakan kemampuan untuk menjadi orang yang kita impikan.

akhir kata

" ...dan janganlah kamu berputus ada dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus ada dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir."  (12:87)

" ...tiadalah sesiapa yang berputus asa dari rahmat Tuhannya melainkan orang-orang yang sesat" (15:56)

" Katakanlah: Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus ada dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani" (39:53)


No comments: